سزارين مانند هر عمل ديگر، جراحي محسوب مي‌شود با ريسك‌هاي مخصوص به خود. «دكتر صديقه خنطوش زاده» متخصص زنان و زايمان، عوارض سزارين را نسبت به زايمان طبيعي بيشتر دانسته و مي‌افزايد: روزهاي بستري در سزارين براي بيمار بيشتر است، احتمال خونريزي بعد از زايمان، دردهاي لگني و چسبندگي بيشتر است. مدت زماني كه فرد بتواند به روال عادي زندگي برگردد بيشتر است و احتمال نازايي بعد از آن هم وجود دارد.
    
    وي زايمان طبيعي را در صورت نبود مشكل و ضروري بودن سزارين پيشنهاد پزشكان دانست ول تاكيد كرد بهتر است زايمان طبيعي به دست ماماها سپرده شود و آنها را طوري آموزش دهيم كه از عهده اين كار به درستي برآيند و فقط در موارد حاد و اضطراري از پزشكان كمك بگيرند.
    
    افزايش سزارين هم به علت طرفداري پزشكان و هم طرفداري زنان باردار است. علت اصلي طرفداري اكثر بيماران، ترس از زايمان طبيعي و درد ناشي از آن است و عامل اصلي كه موجبات اين ترس را فراهم مي‌كند، كمبود امكانات و روش نادرست زايمان است و ما هم بايد مانند كشورهاي ديگر اين امكانات را فراهم كنيم تا خاطره خوبي كه از زايمان طبيعي براي بيمار مي‌ماند عاملي باشد براي تبليغ آن و البته فراهم كردن اين امكانات سخت نيست و فقط بايد محيط را طوري براي بيمار فراهم كنيم كه بيمار، پرستاران و كل كادر زايمان را غمخوار خود بداند و اتاق زايمان فضاي خوبي داشته باشد.
    
    به هر حال انتخاب چگونگي زايمان حق هر مادري است ولي آنچه اين انتخاب را آگاهانه‌تر مي‌كند، اين است كه مادر مطمئن باشد كه هر روشي را انتخاب كند به بهترين نحو ممكن آن عمل صورت مي‌گيرد و اين اطمينان وقتي حاصل مي‌شود كه شرايط زايمان طبيعي به روز و مطابق با استانداردهاي دنيا پيشرفت كند و تسهيلاتي كه براي آن در نظر گرفته مي‌شود، منصفانه باشد و از طرف ديگر آگاه كردن مادران و اطلاعات درست به آنها چه از جانب رسانه‌ها و چه پزشكان مي‌تواند در تصميم‌گيري درست مادران سهم بسزايي داشته باشد.